Je winkelwagen is momenteel leeg!
De biologische wortels en evolutie van het menselijk gedrag
Doordat de meeste mensen niet weten hoe het zit, wordt de bewering dat een ander systeem van energiebelastingen niet economisch haalbaar is, grif geloofd. In werkelijkheid is de oplossing voor verminderde belastinginkomsten vanwege saldering van energiebelasting en BTW helemaal niet zo moeilijk. Er moet dan echter wel een principieel andere, eerlijker en verstandiger keuze voor de energiebelastingen gemaakt worden.
Als alle grote en kleine verbruikers van grijze stroom in Nederland 6 cent/kWh aan energiebelasting zouden betalen, terwijl de groene stroom vrijgesteld is van energiebelasting ontvangt de staat bij de huidige mix van grijs en groen €6 miljard. Die 6 cent/kWh is dan nog steeds weinig vergeleken met de 15 cent/kWh (incl. BTW) die de consument nu moet betalen. In dat geval wordt de productie voor groene stroom zeer winstgevend en zullen de inkomsten voor de staat snel dalen. Als we gespreid over 10 jaar zoveel investeren dat ons verbruik van grijze stroom met 75 % daalt, zakken de inkomsten uit de belasting op stroom in die 10 jaar weliswaar van 6 miljard naar 1,5 met een gemiddelde van 3,75. Daarbovenop ontvangt de staat dan echter ook weer minstens 1,25 miljard per jaar extra BTW uit de investeringen. De totale inkomsten gemiddeld over 10 jaar zijn dan toch nog 5 miljard. Dat is al meer dan ze nu bij het huidige tarievenstelsel ontvangt. Dit is echter nog afgezien van de positieve effecten op de werkgelegenheid zoals in Duitsland waar de duurzame energiesector een paar honderdduizend banen heeft opgeleverd. Na 10 jaar moet er dan echter wel een andere grondslag voor de belasting komen.
Ook dat is niet zo moeilijk als we allemaal bereid zijn om ook over aardgas en steenkool dezelfde hoeveelheid belasting per kWh te betalen. De huidige tarieven (incl BTW) voor kleinverbruikers van aardgas zijn 23 cent per m3 (= 2,5 cent/kWh) en grootverbruikers betalen 1 cent of helemaal niets. Dat levert nu slechts ongeveer 3,5 miljard op. Ons totale aardgasverbruik is ruim 50 miljard m3 en dit bevat een energiehoeveelheid gelijk aan 450 miljard kWh per jaar (9kWh/m3). Met 6 cent per kWh (= €0,54 per m3) voor iedereen zou dat de schatkist al 27 miljard opleveren. Zelfs als we ook daar heel rigoureus op gaan besparen door betere isolatie en door gas te vervangen door duurzame energie, blijft er bij deze heffing voorlopig genoeg belastinggeld binnenkomen.
Ongeveer 20 van de 50 miljard m3 aardgas wordt gebruikt voor de elektriciteitscentrales. Daarmee wordt, zonder dat de centrales daar een cent belasting over betalen ca 45 miljard kWh stroom opgewekt en gaat ook 45 miljard kWh als verloren warmte de lucht in. De rest van de stroom wordt verkregen met import uit buitenland en 8 kolencentrales die per kWh opgewekte stroom twee keer zo veel CO2 uitstoten als gascentrales en niet geschikt zijn om de productie aan te passen aan een wisselende behoefte. Nederland verstookt 8,5 miljoen ton steenkool per jaar waarin 55 miljard kWh energie. Op dit moment is de belasting op steenkool € 14 per 1000 kg. Dat wil zeggen geen 6 maar 0,22 cent per kWh energie inhoud, en de inkomsten voor de staat zijn geen 3,3 maar slechts 0,1 miljard. Bij een eerlijke belasting zullen de kolencentrales binnen tien jaar niet alleen onrendabel maar ook overbodig worden.
De lastenverzwaring voor de grootverbruikers moet natuurlijk geleidelijk (bijvoorbeeld in 20 jaar, dus voor burgers 5 % verhoging per jaar) gebeuren. Daardoor zal de industrie maatregelen nemen om minder energie te gaan gebruiken. Een vergelijkbaar beleid was uiterst succesvol bij de wet op de waterverontreiniging in de jaren 70 en bij de wet op afvalverwerking in de jaren 80 en 90. In plaats dat de stijgende kosten blindelings werden betaald, werden processen aan de bron aangepakt. Minder vervuiling en meer hergebruik hebben de kosten voor afvalwater en verwerking van vast afval met meer dan 90 % teruggebracht.