Oermenselijk

De biologische wortels en evolutie van het menselijk gedrag

  • Home
  • Horssen Wa’n durp wa
  • Columns
  • De auteur
  • De Boeken
  • Lezingen
24 jun 2012

Hoe zo forenzentax?

Rechtse politici zijn heer en meester in “framing”. Dat is het gebruik van nieuwe woorden die door een bepaalde gevoelswaarde de werkelijkheid verdraaien. Het woord forenzentax is daar een recent voorbeeld van. In werkelijkheid is het geen belasting maar het opheffen van een oneigenlijke subsidie.

Tot nu toe was het zo dat woon werkverkeer voor een aanzienlijk deel (€ 0,19 per km) door werkgevers kon worden vergoed, zonder dat de werknemer dat als belastbaar loon diende te  beschouwen. De werkgever kan deze kosten bovendien aftrekken van zijn winst.  In het Lenteakkoord is afgesproken deze regeling op te heffen, maar de meningen zijn verdeeld.

Tussen 1964 en 1987 hadden we het reiskostenforfait, waarbij de werknemer zijn reiskosten kon aftrekken voor de inkomstenbelasting. Die regeling is ooit tot stand gekomen in een situatie van woningnood en krapte op de arbeidsmarkt. De hoeveelheid reiskilometers is sindsdien meer dan verdubbeld. In totaal reizen we nu jaarlijks 50 miljard km voor woon werkverkeer. Lang niet al die reiskilometers worden belastingvrij vergoed. Dat zou immers een bedrag van 9,5 miljard euro betekenen en bij een gemiddeld belastingtarief van 25 % zou  de staat  € 2,37 miljard minder loonbelasting ontvangen. Op dit moment maakt slechts ongeveer de helft van de werknemers gebruik van de regeling. De anderen wonen dicht bij het werk. Van die forenzen gebruikt weer ongeveer 60 % de auto. Het zijn vooral de hoger opgeleide werknemers die als tweeverdieners een grotere woon werkafstand accepteren of moeten accepteren voor een betere baan in combinatie met een mooier of goedkoper huis en een tweede auto. Van woningnood onder deze categorie is op dit moment geen sprake meer. De tijden zijn veranderd.

In de huidige situatie komt de regeling er op neer dat de automobiliteit voor naar schatting 20 miljard km wordt gestimuleerd met ongeveer 1 miljard overheidsgeld terwijl diezelfde automobiliteit wegens dagelijkse files en peperdure wegen nog eens vele miljarden kost. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid zijn de kosten voor tijdverlies in files 1,7 miljard, bedraagt de milieuschade 12,3 miljard en kosten verkeersongevallen bij elkaar 17,8 miljard per jaar. De kosten voor beheer en onderhoud van rijkswegen bedragen ook ongeveer 1 miljard per jaar.

 Het opheffen van deze regeling zoals is afgesproken in het Lenteakkoord, zou de staat €1,3 miljard extra belastinginkomsten opleveren. Dat is echter geen forenzentax maar het stoppen met een krankzinnige subsidie op uit de hand gelopen automobiliteit. Volgens Groen Links is het niet te rechtvaardigen dat alle belastingbetalers bijdragen aan deze “luxe” ten bate van een kwart van de werknemers met de hogere inkomens. Het zou ook niet rechtvaardig zijn ten opzichte van de werknemers die juist kosten maken of inkomsten derven door dichter bij het werk te gaan wonen.  Bovendien zou het opheffen van het belastingvoordeel ook de milieubelastende mobiliteit verminderen, doordat forenzen dichter bij huis gaan werken. Dit laatste lijkt me wishfull thinking. Het is immers zeer twijfelachtig of de mobiliteit zo dramatisch is toegenomen vanwege deze financiële tegemoetkoming. Een verschuiving van éénverdieners naar tweeverdieners, van lokale kleinschalige bedrijvigheid naar grootschalige bedrijfscentra en naar meer specialistische functies onder hoger opgeleiden, zal minstens zo belangrijk zijn.

 Uiteraard levert iedereen kritiek, maar vooral rechts rijdend Nederland voelt zich door links gesneden. De emoties laaien hoog op. In eerdere politieke constellaties is wel eens een regering met VVD door de VVD fractie ten val gebracht wegens een conflict over de reiskostenvergoeding. Groen Links bepleit in haar verkiezingsprogramma een afgezwakte variant waarbij de OV reiziger wel maar de automobilist geen voordeel meer geniet en propageert dit als een fantastische win/win situatie, besparing en vergroening in één. Helaas kan dat niet allebei waar zijn. Als alle automobilisten overstappen naar het OV of verhuizen, valt het belastingvoordeel voor de staat geheel weg tegen de verminderde opbrengst uit brandstof accijns. De congestie in het autoverkeer zal dan veranderen in congestie bij het openbaar vervoer. Als de automobiliteit niet veranderd, is er alleen een verzwaring van de lasten zonder milieueffect.

Dat kan beter. Geen lastenverzwaring, maar investeren in duurzaamheid. Zet de reiskostenvergoeding om in een aandeel voor investering in duurzame energie of energiebesparing. Op die manier wordt een aanzienlijk kapitaal gevormd, waarmee zonnepanelen, windmolens en elektrische voertuigen aangeschaft kunnen worden. De opbrengst van het aandeel wordt via een chipkaart uitgekeerd in duurzame elektriciteit, korting op OV jaarkaarten danwel als een bijdrage in de kosten voor isolatie of verhuizing.

De mobiliteit kan ook worden teruggedrongen door kleinschalige lokale bedrijvigheid te stimuleren en door thuiswerken, télewerken en téleconferentie. De verminderde opbrengst uit brandstofaccijns moeten we voor lief nemen want die wordt ruimschoots gecompenseerd door lagere kosten voor files en veiligheid.  

 

Tags: forenzentax, Framing, GroenLinks, lenteakkoord, mobiliteit, woon/werkverkeer

This entry was posted on zondag, juni 24th, 2012 at 22:21 and is filed under Columns.

Geef uw reactie

Klik hier om je antwoord te annuleren.

« Snoeien of groeien
De wereld kantelt »
  • Bestel nu

    De boeken zijn direct te bestellen op Boekscout.nl

  • Categorieën

    • Columns
    • Discussies
    • In de media
    • Lezingen (agenda)
    • Nieuws
    • Uncategorized
  • Archief

    • december 2020
    • december 2019
    • januari 2015
    • november 2014
    • maart 2013
    • januari 2013
    • november 2012
    • oktober 2012
    • september 2012
    • juli 2012
    • juni 2012
    • mei 2012
    • april 2012
    • maart 2012
    • februari 2012
    • januari 2012
    • december 2011
    • november 2011
    • oktober 2011
    • januari 2011
    • december 2010
    • februari 2010
    • oktober 2009
    • juli 2009
    • juni 2009
    • mei 2009
    • april 2009
  • Onderwerpen

    alcohol   evolutietheorie   economische groei   vergrijzing   paarvorming   rente   Darwin   pyramidespel   Framing   woon/werkverkeer   Kredietcrisis   energiebelasting   hyperconsumptie   financiële sector   Europa   obligaties   banken   Rutte   staatsschuld   Meerziekte   verslaving   duurzame energie   evolutie   paringsstrategie   Mark Rutte   Duurzaamheid   Eurocrisis   bonobo   chimpansee   China
Oermenselijk is powered by WordPress
Design by Djablo

Entries (RSS) and Comments (RSS)